Olifantenpaadjes

Mensen willen graag de kortste weg van A naar B. 

 

Stedenbouwkundigen en planologen hebben vaak andere ideeën. Ze denken dat bewoners dolblij worden van zichtlijnen of design verlichting. We zien daardoor in bijna iedere wijk voorbeelden van zogenaamde ‘olifantenpaadjes’. (Zie foto). 

Ken je ze?

 

Die olifantenpaadjes zijn dus het gevolg van niet ‘luisteren’ naar de behoeften van de klant. 

 

De planoloog denkt dat ie iets heel moois ontwerpt. Een bloedmooi paadje.

Maar hij slaat de plank volledig mis als hij geen rekening houdt met die klantbehoeften.

Al was het een góuden pad, dan nog ontstond er daarnaast een mooi modderig olifantenpaadje. 

 

Voordat je dus begint met een LEAN procesoptimalisatie of voordat je een project draait (bijvoorbeeld met SCRUM): ga eerst kijken wat je klant wil, hoe je product (of in dit geval je stoepje) gebruikt wordt door de klant. 

 

Het is zoooo logisch, maar toch zoooo moeilijk. 

 

Vandaar dat ik hoop dat jij, vanaf nu, iedere keer dat je een olifantenpaadje tegen komt, denkt aan jouw klant en zijn/haar echte behoefte. 

Wie is de klant van jouw werk? Wat wil die persoon? En hoe weet je dat zo zeker?

 

Hulp nodig bij je onderzoek?

Mail ons gerust even: sandra@plankwadraat.nl

 

Groetjes!

Sandra van PLAN kwadraat.