Lean… wat moet ik ermee?

Bijna iedereen heeft wel eens van Lean gehoord. En sommigen hebben er ook al een beeld van of zelfs mee gewerkt. Maar lang niet iedereen legt de link naar zijn of haar eigen organisatie.

“Wat moeten wíj nou met Lean?”, horen we wel eens.

Het is namelijk niet voor iedereen duidelijk wat Lean voor bijdrage kan hebben.

Vandaar dat ik heb besloten dit artikel te wijden aan de vraag: “Wat kan ik met Lean?”

Om te beginnen: Lean doet ongelofelijk veel goeds in bijna iedere organisatie.

Je ziet misschien dat ik het woord ‘bijna’ gebruik. Dat komt omdat ik een bangerd ben. Ik ben de organisatie waar het niet zinvol is nog niet tegengekomen.

Lean maakt het werk sneller, goedkoper en klantgerichter. Zonder extra moeite en kosten.

Goed, dan nu naar de vraag: “wat kan Lean voor ons betekenen?” Of liever: “waar?”. Want die vraag maakt het veel concreter.  

Waar in mijn organisatie kan Lean wat doen?

Lean is op iedere plek in de organisatie van nut, maar we beginnen gewoon bij het begin: Bij het laag hangend fruit. Bij de overduidelijke processen: De werkzaamheden (processen) waar irritaties over zijn of veel vragen over worden gesteld.

Denk maar aan processen/taken, waarin medewerkers veel gedoe ervaren. Bijvoorbeeld onduidelijkheid over hoe het nou precies moet of waar ze bepaalde informatie kunnen vinden. Of processen/taken met veel overbodig werk (zoals nabellen, uitzoeken, corrigeren). Of processen waarbij veel vragen of klachten binnenkomen. Klachten over dingen die te lang duren, dingen die onduidelijk zijn of te ingewikkeld.

Kortom: vraag het aan de medewerkers in het proces en zij kunnen vaak al aangeven waar ze klachten over hebben of klachten/ vragen over krijgen.
tip: Personen waar vragen en klachten binnenkomen, zijn een bron van informatie.

Die processen vormen vaak een heel mooi startpunt voor Lean.

Schiet je al iets te binnen?
tip 2: neem de vraag over welke klachten/vragen er binnenkomen standaard mee in je wekelijkse overleg. Benoem daarbij het feit dat klachten/vragen van klanten voor 95% voortkomen uit de processen, niet uit de medewerkers.

Tot slot zijn processen waarvan je zelf vindt dat ze te lang duren of teveel kosten ook pérfecte processen om Lean op toe te passen. 9 van de 10 keer kan iets sneller (zonder meer moeite) en goedkoper.

Als het goed is, heeft dit artikel je meer handvatten gegeven om te zien waar in je organisatie je geld laat liggen of irritaties laat bestaan.

Mocht het zo zijn dat je de eerste (vage) ideeën al hebt, bel of mail me dan. Ik ga je helpen om het concreter te krijgen.

tel: 062 6463384

mail: sandra@plantrainingen.nl