Laatst stelde iemand de vraag of er een HR-dashboard is met KPI’s over ongewenste uitstroom.
Daar kan ik wel bij helpen.
Maar laten we eerst eens kijken wat in zijn algemeenheid een goeie KPI is.
Want als je dat weet, dan is de rest appeltje – eitje.
Om te beginnen:
Mensen denken vaak dat KPI (kritieke prestatie indicator) een target is. Dat is het vaak ook, alleen kun je er dan niks mee.
Je kunt alleen (achteraf) meten of iets gelukt is of niet.
Bijvoorbeeld:
Een doel voor mij kan zijn om mijn 5 coronakilo’s weer kwijt te raken.
een KPI zou dan zijn: ik weeg weer 55 kg.
Maar, zoals ik al zei: wat heb je eraan om te weten of het is gelukt?
(Het is nog steeds niet gelukt, dus ik denk alleen maar: “balen!”, maar verder gebeurt er weinig.)
Je hebt er veel meer aan om te sturen op dingen waar je invloed op hebt.
In dit geval: Hoeveel ik eet, wat ik eet, hoeveel en hoe vaak ik beweeg, etc.
Dit zijn dingen waar ik invloed op heb. Deze kan ik vertalen naar proces-KPI’s.
Bijvoorbeeld:
Ik heb vandaag 1 uur gewandeld
Ik heb vandaag > 200 gr groente op
Ik heb vandaag 50 push ups gedaan.
Weer even terug naar de vraag van de HR-medewerker:
Hoe maak ik KPI’s over ongewenste uitstroom?
- Achterhaal oorzaken voor uitstroom. Bijvoorbeeld door exit gesprekken en medewerkerstevredenheid onderzoeken (met de juiste vragen)
- Stel dat je ontdekt dat bij jou in het bedrijf medewerkers vertrekken omdat ze te weinig doorgroeimogelijkheden hebben; of te weinig autonomie. Dan ga je onderzoeken wat daar de oorzaak van is. Heb je invloed op deze oorzaken?
- Stel je hebt in jouw organisatie het type werk waar geen doorgroeimogelijkheid voor is en ook nooit zal komen. Dan heb je dus iets te doen aan de voordeur.
Stel dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat de doorstroom hapert, dan moet je daar naar kijken.
Stel dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat jouw goeie medewerker net niet aansluit… je raad het al… dan moet daar iets mee gedaan worden.
Oftewel:
Je kunt pas KPI’s maken die werken als je weet aan welke knoppen je moet draaien om je einddoel te behalen.
Bijvoorbeeld:
We hebben deze week 5 medewerkers verder opgeleid om te kunnen doorstromen van A naar B.
Een goeie KPI maakt duidelijk wat jij deze dag, week of maand moet DOEN om je doel te behalen.
Vind je het fijn als ik eens met jou meekijk naar je KPI’s?
Bel me gewoon even. Ik denk graag mee. 0626463384
Hartelijke groet,
Sandra Planjer
Agile & Lean organisatieadvies